I detta nummer får vår Chief Product Officer Hans ordet och delar sina tankar om det AI-skifte vi just nu befinner oss i. Vi passar även på att lära känna vår nyare kollega Stefano lite bättre.

Asfaltera inte kostigarna

Om varför AI-skiftet handlar mindre om fart och mer om att tänka om
Författare: Hans Jönsson, Chief Product officer

Att AI-utvecklingen går snabbt är vi nog alla överens om. Likaså att den förändrar hur vi arbetar och beter oss. Men det mest intressanta är inte hastigheten i sig, utan vad vi väljer att göra med den. Precis som vid elektricitetens och internets intåg handlar det om mer än tekniken. Det handlar om hur vi använder den.

Visst har spridningen gått extremt fort: ChatGPT nådde 100 miljoner användare på två månader, mot runt åttio för internet. Men de siffrorna är delvis missvisande. ChatGPT åker längs en väg som redan var byggd, medan internet krävde att vi först byggde infrastrukturen.

Det jag tycker är riktigt positivt i samtalen med kunder om hur AI kan effektivisera är att alla kort kommer upp på bordet, även de där AI inte är lösningen. Det finns massor som går att förbättra på enklare sätt utan en stor språkmodell. Men ”enkelt” och ”stort” är inte motsatser. Tänker man tillräckligt stort om problemet landar man ofta i en enkel lösning, ibland helt utan AI.

Samtidigt tror jag att AI kan lösa problem på sätt vi själva inte hade kommit på. När DeepMinds AlphaGo slog stormästaren Lee Sedol i Go spelade datorn det berömda drag 37, ett drag som nästan ingen människa skulle ha valt. Först såg det ut som ett misstag, men det var briljant och fick go-spelare att tänka om kring strategier som setts som självklara i generationer. AlphaGo spelade inte Go snabbare än oss. Det spelade Go på ett nytt sätt.

Och det är där jag landar. För att få verklig nytta av AI måste vi våga tänka i nya banor, inte bara lägga ett lager AI ovanpå det vi redan gör. Det finns ingen poäng med att asfaltera kostigar. Automatiserar vi bara gamla, krokiga processer får vi snabbare kostigar, inte bättre vägar. Den verkliga vinsten ligger i att fråga vart vi egentligen ska, och sedan dra vägen dit.

Hans Jönsson Ida Infront

Möt vår nya medarbetare

Hej Stefano, vad gör du på Ida Infront?
Jag jobbar som verksamhetskonsult inom Case Solutions. Min roll går främst ut på att försöka förstå vad våra kunder vill ha och översätta det till en systemdesign som våra utvecklare kan implementera och som vi känner oss trygga med att förvalta.

Varför valde du att bli en del av Ida Infront?
Jag blev tipsad av en kompis som jobbar på Ida och tyckte att det lät som ett bolag med spännande produkter. Jag är väldigt nöjd att vara här nu, jag tycker företagets värderingar är i linje med vad jag tycker är en bra arbetsplats. Alla är trevliga och hjälpsamma och man känner sig verkligen välkommen! Dessutom kan man göra skillnad i samhället, vilket jag värderar väldigt mycket.

Vad betyder våra värderingar – We make friends, We are the solution, We build trust – för dig?
De är värderingar som sätter stort ansvar över varje individ. Inte att agera som en superstjärna och lösa alla problem själv, utan att teama ihop sig med kollegor och kunder och fokusera på att bygga gemensamma lösningar som alla parter är trygga med.

Om du skulle beskriva dig med tre ord, vad skulle du säga då?
Sällskaplig, omsorgsfull, realist.

Vad gör du helst på din fritid?
Jag tycker att det finns hur många intressanta fritidssysslor som helst och alldeles för lite tid för att utöva dem allihopa!
Men jag har återfinns oftast i köket: bakning och matlagning är bland mina favoritaktiviteter och ett bra sätt att kombinera vardagsmåsten med nöje. Sen måste man även bli av med alla kalorier, så just nu håller jag på med en del löpning.

Vad ser du mest fram emot nu?
Vi håller på att förbereda en stor kundleverans som ska ske 2027 så vi har regelbundna användartester under hela perioden. Det är väldigt givande och spännande och hjälper till att hålla fokus på slutmålet!

Slutligen, om du fick äta middag med vem som helst i världen – vem skulle du välja och varför?
Jag skulle nog välja Ricky Gervais: han är framför allt väldigt roligt, men det känns även som en ganska ärlig person, som säger det han tycker oavsett kontexten. Det vore intressant att se om det är så på riktigt eller om han är en väldigt skicklig vardagsskådespelare.

 

juni 15th, 2026

Posted In: Monday Morning Mail