2024 firar Ida Infront 40 år!

Häng med under vårt jubileumsår för att ta del av vårt firande.

IT-branschen har genomgått en otrolig förvandling under denna period. Tack vare våra fantastiska kunder och drivna medarbetare har vi utvecklats tillsammans. Det ska vi fortsätta att göra.

Tillsammans ska vi driva utvecklingen av nästa generations hållbara informationssamhälle!

1984 –

Det var en gång för länge sen…ja 40 år är en ganska lång tid, särskilt för ett IT-företag. Året var 1984 och internet hade funnits sedan 60-talet, men det där med World Wide Web kom inte förrän 1989. Här brottades många tunga teknikföretag i hela världen i kampen om teknikvägval, innovationer och resurser. Någonstans i ett radhus i området Valla i Linköping föddes IDA Systems med Bengt Sandlund, Det var en gång för länge sen…ja 40 år är en ganska lång tid, särskilt för ett IT-företag. Året var 1984 och internet hade funnits sedan 60-talet, men det där med World Wide Web kom inte förrän 1989. Här brottades många tunga teknikföretag i hela världen i kampen om teknikvägval, innovationer och resurser. Någonstans i ett radhus i området Valla i Linköping föddes IDA Systems med Bengt Sandlund, licentiat på Linköping universitet som grundare. Varför ”IDA”? Jo, det står för Interactive Data Analysis.

Den första kommersiella produkten KIS togs fram via en större order från Nokia, som köpte lokala Luxor i Motala. KIS var ett UNIX-baserat KontorsInformationsSystem innehållande ordbehandlare, kalkyl, kalender mm. Och, hör och häpna, en mailfunktion. Med andra ord ett Officepaket fast i UNIX-miljö. Det blev en succé hos statliga myndigheter och kommuner som ville effektivisera sin verksamhet och påbörja sin digitala informationshantering. Redan där, med teknik och samhällsnytta i fokus, sattes hörnpelarna i vår nuvarande vision:

”Att driva utvecklingen av nästa generations hållbara informationssamhälle.”

1999 –

IDA Systems hade en klar vision om hur information och tjänster kan göras mer lättåtkomligt för medborgarna, och hur det interna arbetet hos myndigheter kan göras så mycket enklare.

Framme vid millennieskiftet hade IDA Systems varit med länge i branschen och nu var det dags för ett nytt steg. När uppköpet av Stockholmsbolaget Infront äger rum får vi vårt nya namn – IDA INFRONT.

2003 –

Året då Concorde gjorde sin sista flygning, Finland fick sin första kvinnliga statsminister och någon annan än Arne Weise var julvärd skapade Ida Infront en heltäckande svit av informationshanteringsprodukter i form av iipax produktfamilj för att möta marknadens behov av att gå från papper till digital information.

2006 –

2006 hade vi 60 anställda och tre kontor i Linköping, Stockholm och Sundsvall, VD var Bengt Sandlund.

Precis som rubriken berättar förvärvar Addnode Ida Infront det året. Genom förvärvet av Ida Infront bildar även Addnode ett nytt affärsområde kring ärendehantering.
Bengt Sandlund, grundare och dåvarande VD beskrev förvärvet:
I och med detta kan vi fortsätta vår långsiktiga strategi och det ger oss stora möjligheter för vår framtida expansion. Vår fokusering på informationsöverföring och ärendehantering blir nu enklare eftersom det inom koncernen finns bolag som kompletterar oss väl.”

2007 –

Stefan Jonegård började sin karriär på Ida Infront 1999 som förvaltningskonsult med fokus på avtal och affärsmodeller, under åren utvecklade han sin kompetens inom projektledning och försäljning. Stefan ansvarade då för några av våra största kunder, bland annat Skatteverket, Försäkringskassan och Nutek.

Ett par år senare, närmare bestämt vid årsskiftet 2005/06 blev han vice VD med försäljningsansvar. Kanske hade Bengt Sandlund, grundare och dåvarande VD en tanke med att Stefan fick rollen som vice VD. För 2007 väljer Bengt att kliva av VD-rollen efter 20 år på posten och lämnar över den till Stefan. Stefan beskrev då sin nya roll på följande sätt:
”Det skall bli oerhört kul att få leda Ida Infronts utveckling vidare. Företaget har en fin utvecklingspotential och inom flera områden erkänt marknadsledande produkter, tunga referensinstallationer och inte minst otroligt kompetenta medarbetare. Med detta i ryggen skall vi vidareutveckla befintliga kunder och skapa relationer med nya.”

Dela sidan: