MMM april 2024: Vad hände 2003?

29 april, 2024 | Kategori: Monday Morning Mail

I detta nyhetsbrev kommer vi berätta om vad som hände 2003, hur vi jobbar med hållbarhet, vårens användarforum och hälsar på en ny kollega!

Vad hände 2003?

Året då Concorde gjorde sin sista flygning, Finland fick sin första kvinnliga statsminister och någon annan än Arne Weise var julvärd skapade Ida Infront en heltäckande svit av informationshanteringsprodukter i form av iipax produktfamilj för att möta marknadens behov av att gå från papper till digital information.
Som ett led i vårt 40-årsjubileum presenteras här i MMM under året några guldkorn ur vår historia.

Vårt engagemang inom hållbarhet

Hur kan vi som ett medelstort IT-bolag påverka för en hållbarare framtid? Är vi stora nog att göra skillnad? Ja, om vi samlar våra krafter kan vi faktiskt det. Genom att göra aktiva val kan vi förändra och göra skillnad.

När vi i slutet av förra året gjorde en nulägesanalys för att se vad vi som företag gör och står för inom hållbarhet, kom vi fram till att vi sedan flera år jobbat för att minska vårt miljöavtryck, har schyssta anställningsvillkor, har en bra arbetsmiljö, dokumenterar interna processer och ständiga förbättringar – för att nämna några.
Som ett resultat av nulägesanalysen och struktureringsarbetet har vi skapat en hållbarhetsgrupp, som tillsammans har satt upp mål som ska styra vårt hållbarhetsarbete framöver. Målen som gruppen ska arbeta efter ska vara realistiska och gärna mätbara.

Redan från starten för 40 år sedan har vi haft digitaliseringen av offentliga Sverige i fokus. Vi tillhandahåller system för e-arkivering, för att se till att våra myndigheter och kommuner minskar pappersförbrukningen. Vi levererar system för säkert informationsutbyte mellan banker, försäkringsbolag och myndigheter, vilket inte bara bidrar till att skydda sekretessklassad information, utan också minskar risken för felaktigheter som analoga system kan medföra.
Vår nya tjänst iipax sdk erbjuder ett tryggt, enkelt och säkert sätt att skicka känslig och sekretessklassad information mellan offentliga organisationer – istället för att faxa. Vår lösning för ärendehantering stödjer kärnprocesser hos våra kunder och gör myndigheter mer effektiva och tillgängliga för medborgare, företag och organisationer. Många iipaxärenden hanterar bidrag som både privatpersoner och företag kan ansöka om för att möjliggöra en grön omställning, se exempel 👉 här

Slutsatsen är att vi är stolta över vad vi gör men vi kan och ska göra mer.

Vårens användarforum

Användarforum är tillfällen då vi bjuder in er som arbetar i iipax till en dialog kring produkten. Syftet med mötena är dels att ge inspiration och dela vår bild kring produktens utveckling framåt, men det är framförallt en möjlighet för alla iipax-användare att få utbyta erfarenheter med varandra samt ge input till vår produktutveckling.
Nu har vi satt datumen för samtliga vårens användarforumsträffar. Gå till vår hemsida för bästa överblick.

Varmt välkomna – vi ser fram emot att möta er där!

MÖT VÅR NYA MEDARBETARE

Hej Rebecka, vad gör du på Ida Infront?
Jag jobbar som Value Stream Manager inom affärsområdet Archive & Communication. VSM är en ny roll på Ida i vilken jag är ansvarig för hela värdeströmmen Archive som är vårt e-arkiv. Jag följer våra produkter från utveckling till slutkund. Jag är även ansvarig för vårt installationsteam som gör uppgraderingar och installationer hos våra många kunder.

Varför valde du att bli en del av Ida Infront?
Jag har följt Ida Infront under några år och bara hört bra saker så när jag fick möjlighet att träffa Tina så kändes allt väldigt bra!

Vad betyder våra värderingar – We make friends, We are the solution, We build trust – för dig?
Jag skulle säga att vi jobbar efter dem varje dag. Jag värdesätter tydlig kommunikation med medarbetare och kunder, genom det bygger vi förtroende. Vi jobbar nära våra kunder och tar vi fram lösningar som underlättar för dem. Det är roligt att vara så nära både kunder, utveckling och kunna följa hela processen på nära håll!

Om du skulle beskriva dig med tre ord, vad skulle du säga då?
Nyfiken, driven och positiv.

Vad gör du helst på din fritid?
När jag inte jobbar så spenderar jag mycket tid med min familj, vandrar gärna, golfar och snart blir det premiär för att äntligen få sova ute i skogen. Älskar att läsa :-)

Vad ser du mest fram emot nu?
Det är så mycket som händer hos oss just nu! Vi jobbar bland annat med att effektivisera våra processer och leveranser. Vi har väldigt många kunder vilket är roligt men kräver att vi hela tiden ser över våra arbetssätt så kunderna får den stöttning de behöver.


Slutligen, om du fick äta middag med vem som helst i världen – vem skulle du välja och varför?
Jag har läst några av Brené Browns böcker och tycker hon verkar vara en intressant person. Jag skulle vilja prata med henne och hur hon ser på ledarskap och hur vi får ännu fler duktiga ledare!

Dela nyheten:
Skriv utSkriv ut

MMM mars 2024: Värdeskapande med SaaS

25 mars, 2024 | Kategori: Monday Morning Mail

2024 springer fram med stormsteg och våren ger oss extra energi till allt som händer.
I detta nyhetsbrev kommer vi berätta om vår omställning till SaaS, våra nya kurser och såklart hälsar på ännu en ny kollega.

Värdeskapande med SaaS – En framtidsresa tillsammans

Ida Infronts vision är att driva utvecklingen av nästa generations hållbara informationssamhälle och vår transformation från traditionell programvaruförsäljning till SaaS, är nyckeln till denna vision.
Med vårt SaaS-erbjudande får du inte bara en produkt, du får en partner som tar ett större ansvar för att leverera de mest innovativa och samhällsnyttiga lösningarna. Ida Infront strävar efter att skapa en kontinuerlig helhetsupplevelse för våra kunder, där vi tillsammans skapar förutsättningar för att möta dagens och morgondagens utmaningar inom offentlig sektor och för medborgare.

Varför välja oss som er SaaS-partner?

  • För det första, vår snabbhet och smidighet i att leverera värde. Vi förkortar tiden det tar att få ut nya tjänster till er, vilket innebär att ni kan börja dra nytta av innovationer på nolltid.
  • För det andra, kostnadseffektivitet. Med våra förutsägbara prenumerationsavgifter betalar ni endast för det ni använder. Säg adjö till dyra infrastrukturinvesteringar och intern IT-expertis – vi tar hand om allt åt er.
  • Och inte att förglömma, affärsflexibilitet. Era behov förändras, och det förstår vi. Med vår SaaS-lösning kan ni enkelt skala upp eller ned, lägga till eller ta bort funktioner, allt utan de kostsamma uppgraderingar som traditionell mjukvara kräver.
  • Men det slutar inte där. Vi garanterar också tillförlitlighet och säkerhet. Genom att eliminera hanteringen av programuppdateringar och underhåll frigör vi er tid och resurser för att fokusera på det som verkligen betyder något för er verksamhet. Och med våra specialister på plats kan ni vara trygga i vetskapen om att era system är skyddade mot sårbarheter.
  • Slutligen, vårt engagemang för hållbarhet. Genom att dra nytta av våra miljövänliga metoder och energieffektiva datacenter minskar vi inte bara er miljöpåverkan, vi säkerställer också att era system är rustade för framtiden.

Bli en del av vår framtidsresa mot ett mer hållbart och effektivt informationssamhälle. Välj Ida Infront som er SaaS-partner och ta er organisation till nya höjder!

Gå på kurs med Ida infront…

…i excelinläsning, hantering av beställning och arkivvård.

Excelinläsning
I denna webbkurs kommer vi gå igenom alla steg för att genomföra en arkivering genom excelinläsning. Detta omfattar en genomgång av förberedande steg såsom adapter, inlämningskontrakt, objektkonfiguration och hur excelmallen sätts upp för inläsning.

Förkunskap: Grundläggande förkunskap om arkiveringsförberedelser i arkivet krävs.
Datum: 23 april, kl 13.30-15.00
Pris: 1 000 kr

Hantering av beställning 
Denna webbkurs omfattar hur beställningar hanteras i administrationsklienten. Vi kommer att gå igenom de olika beställningsflödena från att en arkivarie skapar en beställningslista i klienten till att den skickas ut till beställaren.

Förkunskap: Behörigheter som arkivarie i administratörsklienten krävs.
Datum: 25 april, kl 13.30-14.30
Pris: 1 000 kr

Arkivvård
Webbkursen arkivvård går igenom de olika arkivvårdstyper som finns i arkivklienten. Vi går igenom normalisering, gallring samt flytta arkiv. Detta innebär uppsättning av ett nytt arkivvårdsjobb (med urvalsregler och normaliseringsregler) och hur vi sedan startar och genomför arkivvårdsjobbet.

Förkunskap: Behörigheter som arkivarie i administratörsklienten krävs.
Datum: 2 maj, kl 13.30-15.00
Pris: 1 000 kr

För frågor angående kursen, vänligen kontakta kurser-iipaxarchive@idainfront.se

MÖT VÅR NYA MEDARBETARE

Hej Petter, vad gör du på Ida Infront?
Jag är applikationskonsult inom affärsområdet Archive & Com och arbetar med vårt e-arkiv – iipax archive. Detta innebär att jag har flera olika arbetsuppgifter, allt från att leda implementationsprojekt till att stötta verksamheterna i användningen av vår produkt.

Varför valde du att bli en del av Ida Infront?
Jag hade bara hört gott om Ida Infront, därför kändes det spännande när möjligheten dök upp. Det finns otroligt mycket expertis och erfarenhet att ta del av i företaget, vilket är värdefullt – speciellt för mig som relativt ny ute i arbetslivet.  Att dessutom få arbeta med något som gör skillnad ute i samhället är en stor bonus.

Vad betyder våra värderingar – We make friends, We are the solution, We build trust – för dig?
Som ny på Ida Infront känns det tryggt att ha kommit till en arbetsplats som värderar att utbyta kunskaper och erfarenheter, inte bara inom företaget men också med våra kunder. I och med detta kan vi leverera stort värde ute i samhället.

Om du skulle beskriva dig med tre ord, vad skulle du säga då?
Nyfiken, glad och tävlingsinriktad.

Vad gör du helst på din fritid?
Jag har ett stort sportintresse och följer hockeylaget i stan med glädje (och sorg). Annars hänger jag gärna med min hund, Holger.

Vad ser du mest fram emot nu?
Jag ser fram emot att fortsätta utvecklas i min roll och träffa våra kunder.

Slutligen, om du fick äta middag med vem som helst i världen – vem skulle du välja och varför?
Det skulle vara intressant att ta några öl med fotbollsjournalisten Erik Niva. Han skulle ha många historier som är spännande för en sportnörd som mig.

Tack för denna gång. Vi hoppas att kommande dagar blir fyllda med vårväder och lite extra tid för återhämtning.

Dela nyheten:
Skriv utSkriv ut