Monday Morning Mail 4/16
18 april, 2016 | Kategori: Monday Morning Mail
God morgon. Senast gav vi en liten hint om en ny affär. Nu är det signerat och klart, så vi kan stolt släppa nyheten om ytterligare en framgång i vårt västra grannland.
Ny intressant affär i Norge
Vi är glada att kunna berätta att Ida Infront nyligen har tecknat avtal med Norsk Reiselivsforum (NRF). Vårt uppdrag är att leverera ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem som inkluderar webbanmälan och Mina Sidor för hantering av reserelaterade tvister mellan konsumenter och företag. Huvudsakligen handlar det om flyg och järnväg samt paketresor. NRF är en privat nämnd som verkar på uppdrag av Samferdselsdepartementet och Forbrukerrådet i Norge.
Det faktum att vi på Ida Infront har erfarenhet av att leverera avancerat IT-stöd för tvistehantering till Allmänna reklamationsnämnden i Sverige var avgörande då NRF valde leverantör för deras nya ärendehanteringsstöd. Den nya lösningen kommer att baseras på vår egenutvecklade produkt iipax och omfattar en heltäckande och integrerad molntjänst för hanteringen av tvister – från webbanmälan och Mina Sidor till dokument- och ärendehantering samt stöd för nämndsledamöter. Avtalsvärdet är cirka 3 MSEK över en treårsperiod.
Norge är en intressant marknad för Ida Infront, inte minst för att våra myndigheter, företag och organisationer har så många likheter och affären med NRF ser vi som en väldigt spännande order med stor potential. Det är ett helt nytt kliv för oss att hantera dokument- och ärendehantering inom tvistehantering i Norge. Och det blir ännu mer intressant när vi konstaterar att det finns ytterligare cirka 15 tvistenämnder i Norge, förutom NRF, som är potentiella kunder till en gemensam molntjänst för tvistehantering.
Förlängt ramavtal e-arkiv
En annan glädjande nyhet är att Ida Infronts ramavtal med SKL Kommentus Inköpscentral vad gäller e-arkiv har förlängts till och med september 2017. Ramavtalet omfattar iipax archive som tjänst eller produkt samt konsulttjänster kring införande och annat som kan bli aktuellt i samband med ett projekt. Avropsberättigade är bland andra kommuner, kommunala bolag, kommunförbund och landsting. Så om ni vill diskutera e-arkivlösningar med oss är ni välkomna att kontakta Bertil Thunberg på bertil.thunberg@idainfront.se.
Offentliga Rummet 25-27 maj
Den 25-27 maj står Malmö stad och omtalade Malmö Live värd för Offentliga Rummet. Under tre intensiva dagar samlas engagerade och vetgiriga verksamhetsansvariga, strateger, utvecklare, projektledare, kommunikationsansvariga, it-ansvariga, jurister och verksamhetsarkitekter, bara för att nämna några exempel. Gemensamt för alla är att man arbetar med verksamhetsutveckling med stöd av digitalisering inom offentlig sektor.
Offentliga Rummet är ett perfekt tillfälle att utbyta erfarenheter och få ta del av hur andra har tänkt och gjort. Här får man en djup inblick i hur digitalisering kan bidra till framtidens offentliga förvaltning, för att skapa största möjliga nytta och en enklare tillvaro.
Välkommen att träffa oss på Ida Infront. Vi kommer att finnas i en monter tillsammans med våra systerbolag Tekis Cartesia och Abou. Du anmäler dig på offentligarummet.se.
LiTHe kod – framtidens programmerare
Vi på Ida Infront bidrar gärna till ett ökat intresse för programmering. Därför känns det extra kul att vara med och arrangera en kodstuga den 19 maj i samarbete med föreningen LiTHe kod vid Linköpings universitet. Föreningen bjuder in till dessa kvällar regelbundet och den här gången sker det på Ida Infronts kontor i Linköping. Vår medarbetare Levon Saldamli kommer bland annat att berätta om byggsystem samt hålla i en workshop med deltagarna. Det ser vi fram emot!
Ha det så bra, så hörs vi i maj månad igen!
Dela nyheten: