I detta nummer av Monday Morning Mail berättar vi om en milstolpe i vår historia, e-mottagning och hälsar på vår kollega Elaine!
MMM maj 2024: Effektivisering med e-mottagning
27 maj, 2024 | Kategori: Monday Morning Mail
2006: Addnode köper Ida Infront
Vi fortsätter vår resa längs med tidslinjen i vår 40-åriga historia, denna gång stannar vi till på året 2006 som markerar en stor händelse. 2006 hade vi 60 anställda och tre kontor i Linköping, Stockholm och Sundsvall, VD var Bengt Sandlund.
Precis som rubriken berättar förvärvar Addnode Ida Infront det året. Genom förvärvet av Ida Infront bildar även Addnode ett nytt affärsområde kring ärendehantering.
Bengt Sandlund, grundare och dåvarande VD beskrev förvärvet:
”I och med detta kan vi fortsätta vår långsiktiga strategi och det ger oss stora möjligheter för vår framtida expansion. Vår fokusering på informationsöverföring och ärendehantering blir nu enklare eftersom det inom koncernen finns bolag som kompletterar oss väl.”
I kommande nummer av MMM berättar vi mer om vår långsiktiga strategi och möjligheterna kring vår framtida expansion, vi hoppas att ni vill vara med!
Effektivisering med e-mottagning
Myndigheters kommunikation med såväl medborgare, företag och andra myndigheter sker nu företrädevis elektroniskt. Kommunikationen sker ofta i ett flertalet kanaler. Exempel kan vara att en medborgare skickar in en blankett via en e-tjänst eller en förfrågan kommer från en annan organisation och att denna fråga behöver handläggas. Det kan också vara ett meddelande som skickas in via det nya sättet att utbyta information som kallas Säker Digital Kommunikation (SDK) som vi har beskrivit i tidigare nyhetsbrev.
För att underlätta hanteringen av meddelandeflöden är det viktigt att inom organisationen ha en sammanhållen administration av meddelandeflödena. Det kan göras genom att införa ett gemensamt flöde för flera inkommande och utgående meddelandeflöden. Arkivering, diarieföring och meddelandetransformering kan vara gemensamma aktiviteter som ska göras i samband med att ett meddelande tas emot eller skickas iväg.
För att underlätta detta arbete har vi tjänsten e-mottagning som innehåller verktyg som processkartor och pluginer.
Funktionellt består tjänsten e-mottagning av ett flöde med aktiviteter som kan styras av regler. Ibland är aktiviteter fristående, ibland finns ett beroende mellan flera aktiviteter.
Under vårt användarforum för iipax com den 29:e maj kommer vi att ge en lite djupare beskrivning av tjänsten e-mottagning med en efterföljande demo. Har ni inte möjlighet att delta på detta tillfälle, ta då gärna kontakt med oss så kan vi ordna ett nytt tillfälle med en ny demo.
Anmäl er här
MÖT VÅR NYA MEDARBETARE
Hej Elaine, vad gör du på Ida Infront?
IT Operations Specialist, fram tills nu i kundsupport-teamet och fr.o.m. Maj i övergångfas till det nya DevOps-teamet som bildas runt intern-IT. Dag-till-dag felsökning och svar på frågor från kunder, underhåll och uppsättning av våra SaaS-miljöer, och vidareutveckling av driftbyråns automationsverktyg. Varav egentligen allt följer med över till det nya teamet, fast med Idas anställda som kunder förstås.
Varför valde du att bli en del av Ida Infront?
Kul att få bidra till samhällets digitalisering! Och så förstås för att det fanns en plats ledig som lät helt rätt för mina kompetenser.
Vad betyder våra värderingar – We make friends, We are the solution, We build trust – för dig?
Att vara ett företag som både behåller kunder, och får nya genom att befintliga rekommenderar oss. Det kräver både god, pålitlig kommunikation och rätt lösningar på rätt problem.
Om du skulle beskriva dig med tre ord, vad skulle du säga då?
Ständigt nyfiken nörd
Vad gör du helst på din fritid?
Oj, hur håller man sig kort här? Har fler pysselhobbies än jag klarar att hålla reda på. Nu senast hemmaodling av kryddor och grönsaker, senaste åren hemkemi med kroppsvård-produkter (typ tvål, schampo, balsam). Datorspel när jag hinner med, och så försöker jag lära mig fäktning!
Vad ser du mest fram emot nu?
Nya utmaningar, och med lite tur mer tid till allt DevOps-arbete (automation m.m.) som har varit svårt att prioritera när den bollen legat hos kundsupporten.
Slutligen, om du fick äta middag med vem som helst i världen – vem skulle du välja och varför?
Nana Visitor, skådespelaren bakom den bästa Star Trek-karaktären.
Tack för denna gång! Vi hörs snart igen!
Dela nyheten: