2024 firar Ida Infront 40 år!
Häng med under vårt jubileumsår för att ta del av vårt firande.
IT-branschen har genomgått en otrolig förvandling under denna period. Tack vare våra fantastiska kunder och drivna medarbetare har vi utvecklats tillsammans. Det ska vi fortsätta att göra.
Tillsammans ska vi driva utvecklingen av nästa generations hållbara informationssamhälle!
1984 –
Det var en gång för länge sen…ja 40 år är en ganska lång tid, särskilt för ett IT-företag. Året var 1984 och internet hade funnits sedan 60-talet, men det där med World Wide Web kom inte förrän 1989. Här brottades många tunga teknikföretag i hela världen i kampen om teknikvägval, innovationer och resurser. Någonstans i ett radhus i området Valla i Linköping föddes IDA Systems med Bengt Sandlund, Det var en gång för länge sen…ja 40 år är en ganska lång tid, särskilt för ett IT-företag. Året var 1984 och internet hade funnits sedan 60-talet, men det där med World Wide Web kom inte förrän 1989. Här brottades många tunga teknikföretag i hela världen i kampen om teknikvägval, innovationer och resurser. Någonstans i ett radhus i området Valla i Linköping föddes IDA Systems med Bengt Sandlund, licentiat på Linköping universitet som grundare. Varför ”IDA”? Jo, det står för Interactive Data Analysis.
Den första kommersiella produkten KIS togs fram via en större order från Nokia, som köpte lokala Luxor i Motala. KIS var ett UNIX-baserat KontorsInformationsSystem innehållande ordbehandlare, kalkyl, kalender mm. Och, hör och häpna, en mailfunktion. Med andra ord ett Officepaket fast i UNIX-miljö. Det blev en succé hos statliga myndigheter och kommuner som ville effektivisera sin verksamhet och påbörja sin digitala informationshantering. Redan där, med teknik och samhällsnytta i fokus, sattes hörnpelarna i vår nuvarande vision:
”Att driva utvecklingen av nästa generations hållbara informationssamhälle.”
1999 –
IDA Systems hade en klar vision om hur information och tjänster kan göras mer lättåtkomligt för medborgarna, och hur det interna arbetet hos myndigheter kan göras så mycket enklare.
Framme vid millennieskiftet hade IDA Systems varit med länge i branschen och nu var det dags för ett nytt steg. När uppköpet av Stockholmsbolaget Infront äger rum får vi vårt nya namn – IDA INFRONT.

2003 –
Året då Concorde gjorde sin sista flygning, Finland fick sin första kvinnliga statsminister och någon annan än Arne Weise var julvärd skapade Ida Infront en heltäckande svit av informationshanteringsprodukter i form av iipax produktfamilj för att möta marknadens behov av att gå från papper till digital information.

2006 –
2006 hade vi 60 anställda och tre kontor i Linköping, Stockholm och Sundsvall, VD var Bengt Sandlund.
Precis som rubriken berättar förvärvar Addnode Ida Infront det året. Genom förvärvet av Ida Infront bildar även Addnode ett nytt affärsområde kring ärendehantering.
Bengt Sandlund, grundare och dåvarande VD beskrev förvärvet:
”I och med detta kan vi fortsätta vår långsiktiga strategi och det ger oss stora möjligheter för vår framtida expansion. Vår fokusering på informationsöverföring och ärendehantering blir nu enklare eftersom det inom koncernen finns bolag som kompletterar oss väl.”

2007 –
Stefan Jonegård började sin karriär på Ida Infront 1999 som förvaltningskonsult med fokus på avtal och affärsmodeller, under åren utvecklade han sin kompetens inom projektledning och försäljning. Stefan ansvarade då för några av våra största kunder, bland annat Skatteverket, Försäkringskassan och Nutek.
Ett par år senare, närmare bestämt vid årsskiftet 2005/06 blev han vice VD med försäljningsansvar. Kanske hade Bengt Sandlund, grundare och dåvarande VD en tanke med att Stefan fick rollen som vice VD. För 2007 väljer Bengt att kliva av VD-rollen efter 20 år på posten och lämnar över den till Stefan. Stefan beskrev då sin nya roll på följande sätt:
”Det skall bli oerhört kul att få leda Ida Infronts utveckling vidare. Företaget har en fin utvecklingspotential och inom flera områden erkänt marknadsledande produkter, tunga referensinstallationer och inte minst otroligt kompetenta medarbetare. Med detta i ryggen skall vi vidareutveckla befintliga kunder och skapa relationer med nya.”

2013 –
Inför 2013 genomförde vi en uppdatering utav både loggan och våra profilfärger och övergick till den gemensamma inom Addnode Group, inklusive nya färger och en reviderad logotyp. Från 2013 har både vår logga och vår produkt iipax en turkos färg.
Minns ni när våra profilfärger var röda och gröna?
2016 –
Året som tydligt är starten på vår tillväxtresa med fler anställda och fler kunder. Detta är året som vår webbaserade produkt, iipax one lanseras för den breda marknaden. Våra befintliga kunder fick redan på iipaxdagen hösten 2015 ett smakprov på iipax one.
2016 skickar vi ut ett pressmeddelande med rubriken ” Ida Infront lanserar iipax one – ett informationssystem för alla enheter och användare i offentlig sektor”.
”Ida Infront har varit verksamma inom informationshantering sedan 1984. Genom åren har företaget lanserat produkter och lösningar utifrån de tekniska möjligheter och behov som både myndigheter och privata företag har. Lanseringen av iipax one ger användarna en helt ny upplevelse med alla de verktyg som behövs för en smidig och effektiv informationshantering – från moderna e-tjänster via handläggning till slutarkivering. Användaren kan själv välja om den vill arbeta via dator, läsplatta eller mobil. All funktionalitet återfinns på alla enheter.
Ida Infront har utvecklat ett användarvänligt system, speciellt framtagen för den offentliga sektorn i Sverige, och som hanterar all information på ett enhetligt sätt. iipax one inkluderar verktyg för e-tjänster, processorienterad ärendehantering, dokumenthantering, systemintegration och e-arkiv.”
Under 20-talet har iipax case fötts som ärendehanteringsprodukt och ersätter iipax one som i mångt och mycket blev synonymt med vår ärendehanteringsprodukt. Nu väljer vi att marknadsföra iipax som vårt varumärke och separat marknadsföra de enskilda produkter som vi skapar – iipax case, iipax archive, iipax com, iipax ags, iipax sdk etc. Förhoppningsvis blir våra produkterbjudanden då tydligare.

Ida 40 år: iipax ags och ett centre of excellence för e-arkiv –
2006 lanserade vi iipax archive, och vid flertalet tillfällen stötte vi på AGS som en konkurrerande produkt för e-arkiv. Detta i sig var inget större problem då produkterna har olika målgrupper. Succesivt fick vi fler och fler kommunkunder inom e-arkiv, och det gjordes stora satsningar på iipax archive. Under de satsningarna väcktes idén om att göra ett ”centre of excellence” för e-arkiv inom Addnodekoncernen och vi på Ida Infront var rätt kandidater för det.
År 2018 tog vi över ansvaret för AGS från vårt systerbolag Sokigo och började då planera för hur vi kunde vidareutveckla erbjudandet på bästa sätt för den kundgruppen.
AGS moderniserades och blev iipax ags, byggd på iipax-plattformen. Denna lösning är främst riktad mot tekniska förvaltningar på kommuner, särskilt stadsbyggnads- och miljöförvaltningar.
Naturligt innebär det att det finns stora likheter mellan iipax archive och iipax ags, men genom att AGS hade en tydlig målgrupp, tekniska förvaltningar på kommuner, med stadsbyggnads- och miljöförvaltningar i spetsen, så är också iipax ags byggd för att i första hand stödja dessa kunder. Både när det gäller funktioner, informationsmodeller och integrationer.
Största skillnaden i produkten sen övertagandet grundar sig i moderniseringen, bland annat hade iipax ags från början ett webbgränssnitt för användarna. Initialt var det fokus på att bygga integrationer med de ärendehanteringssystem som kunderna arkiverar sina ärenden ifrån. Därefter har vi sett till att alla typer av användare har kunnat få åtkomst till arkiverade ärenden på ett säkert sätt, och dessutom medverkat till att flera andra system, e-tjänster och söktjänster har integrerats mot iipax. Detta har gjorts i ett tätt samarbete med framförallt med Sokigo.

Ida 40 år: vår nuvarande VD, Anna tillträder
Vi är nästintill framme vid slutet på vår tidsresa genom våra 40 år som företag. Året vi ska landa på denna gång är 2022, året som Chat GPT lanserades och året som vi på Ida Infront fick en ny VD.
I oktober 2022 kom ett pressmeddelande från vår styrelse:
“Styrelsen i Ida Infront AB har utsett Anna Thörnlund till ny VD. Anna ersätter Stefan Jonegård som efter 16 framgångsrika år går vidare till annat uppdrag inom Addnode Group.
– Jag är stolt och glad över att kunna presentera Anna Thörnlund som ny VD, säger styrelseordförande Andreas Wikholm. Anna är en stark modern ledare med hjärtat på rätt ställe. I sin position som affärsområdeschef inom Softronic har hon visat djup förståelse för hur man skapar tillväxt i en verksamhet bestående av såväl egna produkter som konsulting. Jag är övertygad om att hon kommer kunna vidareutveckla Ida Infront till nya framgångar.”
Anna sa då detta om hennes nya roll:
– Jag är hedrad över att få ta över som VD för Ida Infront och att få leda ett företag med så stark kompetens och egen produktutveckling, säger Anna Thörnlund. Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med Ida Infronts medarbetare, styrelse och kunder för att ta nästa steg i företagets utveckling och skapa innovativa och hållbara lösningar.
Två år har nu gått sedan Anna blev VD, i nästkommande MMM för december får ni höra om hennes år på Ida och en framåtblick.

Ida 40 år: 40 år framåt
Vi vill börja med att rikta ett stort tack till er alla som på olika sätt har varit med och firat våra 40 år som företag. Det betyder mycket för oss att ni fortsätter att välja oss och samarbeta för ett hållbart digitalt informationssamhälle.
För oss är det viktigaste att vi skapar värde för er genom att erbjuda bra service och dialoger, pålitliga produkter och tjänster samt att vi alltid är engagerade i våra leveranser.
Jag är mycket tacksam för den positiva återkoppling vi fått från våra kunder och det höga resultatet i årets kundundersökning. Det är tydligt att det vi åstadkommer tillsammans gör skillnad, och det är något vi är mycket stolta över.
Mycket har hänt under åren med Ida Infront och 2024 är inget undantag. Vi är glada över att vi ser en ökad efterfrågan på paketerade tjänster och standardprodukter med möjlighet till kundanpassningar. Det ligger helt i linje med det arbete som vi påbörjade 2023 med fokus på långsiktighet genom förändrad affärs- och leveransmodell just för att ge våra kunder mer förutsägbarhet och ökad flexibilitet.
Dela sidan: