MMM september 2025: Säkrare IT – med svensk molndrift

29 september, 2025 | Kategori: Monday Morning Mail

I detta Monday Morning Mail får ni läsa om vår AI-lösning som vi har implementerat hos Allmänna reklamationsnämden, och hur behovet av säkrare IT-lösningar ökar när hotbilden i samhället ökar och hälsar på en av våra nyare kollegor, Olof.

Ida Infront effektiviserar med AI-lösning och iipax hos ARN

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) använder idag iipax case för sin dokument- och ärendehantering. När en anmälare eller motpart skickar något i ett ärende, exempelvis en anmälan eller ett svar, bifogas ofta dokument, som ska struktureras i iipax case genom dokumentnamn. Tidigare har dessa öppnats och namngivits manuellt av personal på ARN.

Det vi på Ida Infront nu har tillfört och implementerat är en lösning där inkommande dokument till iipax case automatiskt klassificeras med hjälp av en AI-modell som är tränad på ARN:s egen data. Lösningen kombineras också med en lösning för automatisk diarieföring.

Resultatet är idag en snabb, pålitlig och säker process för att hantera och organisera stora mängder dokument – helt automatiserat. Initiala mätningar av den AI-baserade dokumentklassificeringen påvisar en träffsäkerhet på nära 100 procent, vilket är klart över målet om minst 75 procent träffsäkerhet.

Läs mer om det här

Säkrare IT – med svensk molndrift

I takt med att hotbilden i samhället ökar, blir behovet av säkra IT-lösningar allt viktigare. Många organisationer väljer idag molntjänster för att effektivisera sin verksamhet och fokusera på beställarrollen utan att behöva hantera hela teknikstacken själva. Men med SaaS-tjänster följer ofta en utmaning i form av bristande kontroll över var informationen lagras. Data placeras ofta i globala moln, där lagring utanför EU kan förekomma. Dessutom innebär den amerikanska CLOUD Act att företag med bas i USA kan tvingas lämna ut information till amerikanska myndigheter, oavsett var informationen är lagrad.

Ida Infront har valt en annan väg

Vi samarbetar med svenska leverantörer och all vår IT-drift sker inom Sveriges gränser. Det innebär att all kunddata lagras på dedikerade servrar i Sverige under svensk lagstiftning och med full kontroll.

Ett konkret exempel är våra molntjänster inom Säkert Informationsutbyte. Här kan våra kunder enkelt beställa eller upphandla standardiserade tjänster för säkert meddelandeutbyte mellan organisationer. Vi har etablerade processer och tar fullt ansvar för att kommunikationen sker tryggt och korrekt – från avsändare till mottagare.
På höstens användarforum för iipax com kommer vi att berätta mer om våra SaaS-tjänster för säkert informationsutbyte. Anmälan kan som vanligt göras på vår hemsida.

MÖT VÅR NYA MEDARBETARE

Hej Olof, vad gör du på Ida Infront?
Jag jobbar som Sales Executive. Jag säljer vårt ärendehanteringssystem iipax case genom att bearbeta nya kunder, hantera förfrågningar och upphandlingar.
Varför valde du att bli en del av Ida Infront?

Det är självklart inspirerande att jobba med en produkt och i ett företag med stort driv framåt. iipax case är ledande i sitt segment, vilket har visat sig både i utvärderingar från kunder och genom flera nyligen vunna affärer.

Det är spännande att jobba på ett företag med stark innovationsförmåga och med produkter som verkligen gör skillnad för medborgarna, produkter som nästan alla i samhället kommer i kontakt med. Företaget som sådant har en öppen och välkomnande kultur, vilket gör att det är kul att gå till jobbet. Jag uppskattar de många aktiviteterna kopplade till jobbet, så som friskvårdskvällar, lunchlöpningar och deltagande i olika evenemang.

Vad betyder våra värderingar – We make friends, We are the solution, We build trust – för dig?
We make friends: Att bygga långsiktiga relationer, både med kollegor och kunder
We are the solution: 
Att alltid fokusera på att hitta vägar framåt och göra det enkelt för kunden
We build trust:  
Vi levererar det vi lovar och bygger förtroende genom ärlighet och engagemang
Jag tycker att våra värderingar speglar hur vi är mot varandra som kollegor med en inkluderande och öppen miljö, men också hur bygger starka relationer med våra kunder. Det ska vara roligt på jobbet och alltid med kunden som vårt största fokus.
Om du skulle beskriva dig med tre ord, vad skulle du säga då?
Planmässig, pålitlig, nyfiken
Vad gör du helst på din fritid?
Jag gillar att vara aktiv med löpning, skidor och cykel. Spelar gärna tennis eller golf när det finns tid. Alltid gillat mat och försöker utvecklas och testa nytt i köket.
Vad ser du mest fram emot nu?
Flera kunddialoger som vi arbetat med under våren har gått in i eller kommer gå in i upphandlingsstadiet där jag hoppas vi kommer genomföra affärer. Andra höjdpunkter är vår egen konferens och vår division inom Addnode group, Process Managements säljkonferens där vi utbytt idéer med flera av våra systerbolag inom divisionen.
Slutligen, om du fick äta middag med vem som helst i världen – vem skulle du välja och varför?
Tror nog det få bli Roger Federer. Verkar vara genomtrevlig, ett riktigt bra föredöme på flera plan som framstår både ödmjuk och klok.
Dela nyheten:
Skriv utSkriv ut