Ida 40 år: Möt Hans Jönsson

20 september, 2024 | Kategori: Nyheter

Under hela 2024 kommer vi att uppmärksamma vårt jubileumsår på både stora och små sätt. Denna gång uppmärksammar vi Hans Jönsson, en av våra medarbetare som varit hos oss sedan 1992. I den här intervjun får du lära känna honom lite bättre.
Du får veta hur han började på Ida, vilka projekt han har arbetat med, vilka utvecklingsmöjligheter han har fått och hur han ser på företagets kultur och värderingar.

Tidigare arbetsplats?
Jag har knappt erfarenhet av en annan arbetsplats, det är så lång tid sedan att de företagen inte existerar längre. Jag har arbetat på två arbetsplatser tidigare, varav det ena hette Columbi Data och det andra, UI Design.

Anställningsår (när började du på Ida)?
1992, men jag är inte helt säker eftersom jag arbetade som konsult en period innan jag fick anställning.

Hur kommer det sig att du började på Ida?
UI Design som jag tidigare jobbade på planerade att slå sig ihop med Ida Systems. Jag och Ulf Gundersen bytte då till Ida Systems och när det senare visade sig att bolagen inte skulle bli ett, stannade jag kvar på Ida.

Roller genom åren?
Min första roll var det som då hette Teknisk säljstöd men jag har också arbetat som projektledare, marknadschef och nu är jag Chief Product Officer.

Hur kommer det sig att du stannat så länge på Ida?

Jag uppskattar miljön och vår mening med att finnas, det viktigaste är att vi gör nytta. Vi stöttar varandra och har stor frihet att testa nya saker. Vi prioriterar kunder och personal över vinst och omsättning även om det är det nödvändiga för att överleva på marknaden.

Konstigaste händelse/anekdot?
Jag och två kollegor från Ida hade en demo av vårt system för en polisenhet i Dublin. Vi skulle ansluta oss till en server i Linköping, men internet var inte så pålitligt på den tiden. Jag undrade om vi kunde koppla in vår dator i deras nätverk, och de sa att det var okej, men jag var nervös. Det kändes riskabelt att ha vår dator i polisens nätverk och nå vår server i Linköping.

Jag förberedde mig på att köra demon via min telefon och ökade datamängden från hotellet. Men kundens nätverk anslöt inte, och min operatör hade inget avtal med dem, så jag fick ingen data. Det blev en PowerPoint i stället, och sedan dess har jag alltid haft hela systemet på min dator inför demo.

Mest stolt över (arbetsrelaterat)?
Vi har arbetat hårt med att utveckla iipax one, som är en ny generation av vår produkt. Vi ville skapa något nytt som skulle vara framtidssäkert och samtidigt behålla alla fördelar med det gamla. Gruppen som byggde prototyper, testade koncept och modeller gjorde ett väldigt bra jobb. Vi är stolta över att arbetet vi gjorde 2015 fortfarande håller hög standard. Lanseringen på fotografiska i Stockholm var otrolig, att få visa upp allt vi tänkt på och allt arbete vi lagt ner på produkten i den eleganta lokalen för så många kunder var imponerande. Åtta projektorer som visade det nya gränssnittet på en 20 * 5 meter stor ”skärm” var väldigt häftigt.

Vad känner du att du har bidragit med mest?
Jag hoppas att det jag tänker är framåtriktat och jag försöker hitta nya vägar framåt. En egenskap som kommer väl till pass i mitt arbete är att jag är nyfiken, dessutom är jag ganska envis. Vilket, jag tror är viktigt för Ida, jag kan hålla på en idé i flera år och presentera idéen när det är rätt läge.

Hur har företaget förändrats sedan du började?
Företaget i sig är större med fler anställda och fler kunder, men alla värderingar och synen på vad vi gör är densamma. Vilket känns väldigt bra!

Kommer du att gå i pension på Ida?
Det är antagligen ganska sannolikt, det dröjer inte så länge men jag har mycket kvar att göra innan dess.

Vad tror du Ida är för företag 2050?
Jag antar att det är sig likt, men förmodligen ganska stort och väldigt duktigt på att hjälpa kunderna eliminera överflödiga arbetsuppgifter så de kan bidra mer effektivt till samhällsnyttan.

Vilken är den viktigaste händelsen som lett till att Ida har blivit det företag det är idag?
Det var nog när vi bestämde oss att bygga en produkt som kan konfigureras för att möta alla kunders olika behov. Insikten om att alla kunder är lika men samtidigt väldigt olika. Det har hjälpt oss att över åren utveckla olika produkter och lösningar utan att behöva börja från noll varje gång. Stora som små.

Dela nyheten:
Skriv utSkriv ut