Till vanlig hemsida >

Tjänstearkitektur

Kontaktstödjande tjänster respektive verksamhetsstödjande tjänster har relativt olika målgrupper vilket leder till olika teknisk kravbild. Arkitekturen är därför uppdelad i två delar, men båda följer samma grundläggande arkitekturprinciper.

Tjänstearkitektur

En SOA/ESB-arkitektur säkerställer en flexibel lös koppling mellan Kontaktstödjande och Verksamhetsstödjande tjänster. Kommunikationen i SOA/ESB är i de flesta fall Web Service men funktionen stödjer även SHS via Säkert Informationsutbyte och på så sätt kan tjänsterna kombineras även med andra leverantörers tjänster.


Kontaktstödjande tjänster och Publicering

De kontaktstödjande tjänsterna förutom Elektronisk datafångst är baserade på det välkända innehållshanteringssystemet EpiServer. Fast innehåll till tjänsterna produceras med EpiServers publiceringsverktyg. Dynamiskt innehåll kan hämtas och levereras från/till olika källor och index däribland alla Verksamhetsstödjande tjänster via SOA/ESB.
Söktjänsten kan konfigureras att indexera (göra sökbart) många datakällor som kan återfinnas både utanför och inom tjänsten (E-arkiv etc). För sökindexet används SOLR från Apache Software Foundation.


Verksamhetsstödjande tjänster och Säkert Informationsutbyte

De Verksamhetsstödjande tjänsterna samt tjänsten för Elektronisk Datafångst och Säkert Informationsutbyte är baserade på produktfamiljen iipax Diarietjänst och ärendehantering, Dokumenthantering och Workflow/processtyrning är integrerade i ett paket med gemensamt GUI. Tillsammans utgör dessa ett komplett processorienterat ärendehanteringssystem som med konfiguration kan skräddarsys för de flesta behov.


E-arkiv är en fristående tjänst för alla arkiveringsbehov. Tjänsten är modulariserad och har gränssnitt enligt OAIS-standarden för centrala arkivlösningar. Tjänsten används som arkiveringslösning för de flesta andra tjänster i erbjudandet och är enkel att integrera till egna system eller andra leverantörers tjänster via Web Service eller Säkert Informationsutbyte.

 

Säkert informationsutbyte (SHS) används som integrationskomponent i helhetslösningen för att möjliggöra en SOA/ESB-arkitektur att även sträcka sig mellan olika leverantörers tjänster, som generell tjänst för Säkert Informationsutbyte med SHS-kunder samt som grundkomponent för tjänsten Mottagning och utskick.

Användar- och behörighetshantering

Det finns många olika användarkategorier som har olika roller i relation till tjänsterna. Speciellt så skiljer sig de primära användarnas behov kraftigt mellan Kontaktstödjande och Verksamhetsstödjande tjänster

 

Medborgare

Medborgare identifieras vanligen via sina e-legitimationer (personnummer). Som kollektiv vill man inte lagra medborgare i en användarkatalog. Däremot kan man ha en katalog med t.ex. kontaktuppgifter som medborgaren själv kan uppdatera. Vissa uppgifter hämtas lämpligen dynamiskt från kundernas olika basregister då de behövs, t ex adressuppgifter från folkbokföring, via Säkert informationsutbyte. Det vanligaste användningsfallet är att en medborgare har full behörighet till alla publika tjänster, bara han eller hon kan identifiera sig med en e-legitimation.
Det finns situationer då medborgare uppträder i en mer specialiserad roll än enbart medborgare. Alla situationer där personliga e-legitimationer även kopplas till en annan roll, som firmatecknare, tandläkare, folkbokförd i kommunen etc, är sådana. Då används ett enkelt rollregister eller dynamisk registerslagning för att ge behörighet till tjänster som riktas till användarkategorin i fråga.


Interna användare, handläggare

Den största gruppen interna användare är handläggare men det finns också många andra roller. Alla interna användare för alla erbjudna tjänster hanteras i en och samma användarkatalog, företrädesvis kundens egen användarkatalog. Alternativt kan en användarkatalog erbjudas som en del i tjänsterna. I användarkatalogen styrs också den övergripande behörigheten som enskilda användare eller grupper har till respektive tjänst.
Inom de två arkitekturfamiljerna EpiServer och iipax finns specifika resurser av olika slag som kan behöva behörighetsskyddas. Detta görs i respektive produktfamiljs egna verktyg.

Integration

De olika tjänsterna integreras via Web Service alternativt SHS enligt ovan beskrivna SOA/ESB-arkitektur.

 

Integration

Dokumenthantering, Diarietjänst och Ärendehantering samt Workflow/Processtyrning är implementerade i samma produkt och kan användas dels som fristående tjänster, dels tillsammans som ett helt integrerat processbaserat ärendehanteringssystem.
Alla de övriga tjänsterna är integrerade med varandra via Web Service-teknik., antingen direkt eller indirekt via Säkert Informationsutbyte eller Mottagning och Utskick.

Dokument

Tjänstekatalog (PDF)