Till vanlig hemsida >

Monday Morning Mail 4/14

God morgon. Om det är något vi gillar, så är det att få berätta om nya affärer! Den här gången är det dessutom en helt ny kund, vilket känns extra roligt. Vi har nämligen fått ett uppdrag av Exportkreditnämnden.

 

Exportkreditnämnden satsar på ny ärendehantering

För en tid sedan blev det officiellt - vi på Ida Infront har fått en order från Exportkreditnämnden (EKN). Det är en samlad tjänsteleverans som avser myndighetens verksamhetsstödjande funktioner. Målsättningen med deras nya satsning är att få tillgång till en digital akt i ett modernt system med effektiva verktyg för diarieföring och ärendehantering, e-arkiv och med en stark integration till befintligt affärssystem. Ordern är värd ca 6 MSEK.

 

EKN har regeringens uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationella satsningar. De försäkrar exportföretag och banker mot risken att inte få betalt i exportaffärer, för en ökad säkerhet. Verksamheten finansieras med garantitagarnas premier.

 

Stärker oss som ledande leverantör

Att EKN valde ärendehantering som tjänst från oss, visar tydligt att vi är en ledande leverantör inom det här området till svenska myndigheter. Det är en tätposition som gör oss extra inspirerade. Och stolta förstås! I den här upphandlingen hade vi högst poäng på kvalitet, bäst demo och lägst pris.

 

Lösningen till EKN baseras på Ida Infronts produktfamilj iipax, en standardprodukt som omfattar funktioner för säker informationsöverföring, kvalificerade e-tjänster, dokument- och ärendehantering samt elektronisk långtidsarkivering. Produkten finns idag hos ett flertal myndigheter och privata bolag.

 

Vi ses på Offentliga Rummet 20-22 maj

I år arrangeras Offentliga Rummet för 17:e gången - ett evenemang som har utvecklats till en viktig mötesplats för att diskutera verksamhetsutveckling och hur vi skapar en enklare, öppnare och mer effektiv offentlig sektor. Den här gången, 20-22 maj, står Karlstad som värd för besökare, utställare och talare. Offentliga Rummet riktar sig mot dig som är verksamhetsansvarig, strateg, utvecklare, projektledare, informations-/kommunikationsansvarig, IT-chef eller ansvarar för verksamhetsutveckling inom offentlig sektor. Ida Infront finns på plats även i år. Hoppas att vi ses!

 

Bertil Thunberg - ny affärsområdeschef

Bertil Thunberg är ny affärsområdeschef på Ida Infront. Han kommer närmast Knowit, där han arbetat med både försäljning och konsultuppdrag med särskilt fokus på kommunal sektor. Frågor kring regional samverkan inom e-förvaltning, för att nå högre effektivitet, och hur kommuner kan förbättra sin medborgarservice genom e-förvaltning intresserar honom speciellt. Inte minst med tanke på de utmaningar offentlig sektor står inför med ökande krav från skola, vård och omsorg. Ida Infront har visat att de kan leverera lösningar som kan ge en effektivare handläggning, hittills främst inom myndighetsvärlden, vilket var en av anledningarna till att han sökte sig till oss. Och det nyligen vunna SKL-ramavtalet för e-arkiv för kommuner och landsting, ger en spännande möjlighet till att öka antalet kunder inom dessa segment. En annan anledning var att de nya kollegorna på Ida Infront är ett kul gäng att jobba med!

 

Bertil bor sedan många år i Linköping, är gift med Kerstin och har två döttrar samt en bonusdotter. På fritiden använder han gärna hammare, såg eller pensel. Skidåkning och friluftsliv vid sommarhuset tillhör också favoriterna. Och får familjen tillfälle, blir det en eller annan resa tillsammans.

 

Då hörs vi i ljuvliga maj nästa gång. Ha det så bra tills dess!

 

 

Monday Morning Mail

Vårt nyhetsbrev Monday Morning Mail kommer ut regelbundet, var fjortonde dag. MMM grundades i oktober 1993 och distribueras fritt via e-post eller fax. Vi bevakar viktigare händelser och nyheter inom vårt område. Du kan anmäla dig direkt här.

Ida Infront, Box 576,
581 07 Linköping.
Telefon: 013-37 37 00
Telefax: 013-37 37 90

 

Ansvarig utgivare
Hans Jönsson

 

Redaktör
Barbro Edmark